ss

ss

tiistai 13. toukokuuta 2014

70-vuotispäivillä Ruotsissa 9-11.5.2014

Kuten edellisessä postauksessa mainitsinkin, miehen täti täytti tässä kuussa 70. Miehen serkut ottivat yhteyttä ja pyysivät meitä mukaan juhlimaan.Tädille ei tosin mainittu asiasta lainkaan etukäteen. Yllätysvieraina oleminen tuntui meistäkin hauskalta idealta, joten selvittelimme hiukan matkustusvaihtoehtoja.

Täti ei asu Tukholman lähellä vaan etelämpänä jonkun matkan päässä Norrköpingistä. Laivamatka Tukholmaan olisi vienyt liikaa aikaa, joten päädyimme suoraan lentoon Norrköpingiin Flybe'llä. Juhlat oli tarkoitus järjestää lauantaina, mutta sinä päivänä ei ollut lentoja, joten lähdimme jo perjantaiaamuna.

Perjantaipäivän vietimme tutustuen Norrköpingiin ja vietimme seuraavan yön Strand -hotellissa. Olemme käyneet miehen sukulaisten kanssa kaupungissa ennenkin, mutta aikaisemmin emme ole näin kiireettömästi voineet siellä katsella paikkoja.

Kevät siellä oli pitemmällä kuin täällä.

Lento oli perillä heti aamusta, joten veimme vain tavarat hotellille säilytykseen ja lähdimme etsimään brunssi/lounaspaikkaa. Hotellin respatytön suosituksesta päädyimme paikkaan nimeltä Knäppingsborg. Siellä nautimme aikaisen lounaan ja jatkoimme matkaa ruokakauppaan. Hotellista oli meille luvattu huone jo ennen aikojaan, joten seuraavaksi pääsimmekin purkamaan tavarat ja vähän lepäilemään.

Siinä lepäillessä vierähtikin aikaa alkuiltaan (ja hiukan tuli katseltua jääkiekkoakin). Hotellissa ei ollut omaa ravintolaa, mutta löysimme kaupungilta hyvän ravintolan, joka ei ollut kiinalainen, italialainen tai thaimaalainen. Siinä istuskellessa huomasimme, että kaupat näyttivät sulkeutuvan viimeistään seitsemältä. Norrköping on ehkä Tampereen kokoinen kaupunki, mutta ilmeisesti siellä on keskusta autioitumassa, koska montaakaan vastaantulijaa ei kävellessämme ollut.

Lauantaiaamuna heräilimme rauhassa ja kävimme aamupalalla.

Huoneen luovuksen jälkeen meille jäi vielä aikaa ennen kuin miehen serkut tulivat meitä hakemaan. Sen ajan käytimme kävelemässä kaktuspuistossa. Kaktuksia ei sinne vielä oltu istutettu, mutta muita kasveja kyllä löytyi.

Sitten jo odottelimme serkkuja meitä hakemaan. Pientä sekaannusta oli aiheuttanut hotelimme nimi Strand. He olivat sekoittaneet sen Grand hotelliin, joka onneksi sijaitsi kadun toisella puolella ja puhelimetkin oli keksitty.

Yllätyksemme onnistui täydellisesti. Tädille taisi tulla kyynel silmään, kun tulla tupsahdimme olohuoneeseen. Ilta kului rattoisasti kuulumisia vaihtaen ja sekaisin suomea ja ruotsia puhuen. Miehen serkkujen puolisot ovat ruotsalaisia eivätkä heidän lapsensa puhu tai ymmärrä suomea. Oma ruotsinkielentaitoni on ruostunut huolestuttavasti; sitä ei vain tule normaalisti käytettyä. Ilta huipentui euroviisujen kisakatsomoon. Valitettavasti Ruotsi voitti Suomen jälleen, muttei Suomikaan huonosti pärjännyt.

Vähän lyhyeksi jääneiden yöunien jälkeen ehdimme vielä jutella pari tuntia ennen kuin piti lähteä lentokentälle.

Nämä kaverit olisin voinut napata mukaan.

1. Ihana huivi pääsi perille. Kiitos matkakertomuksesta.

2. Mukava matkakertomus jälleen. Näitä lukiessa on kuin pääsisi itsekin pienelle lomalle :)

3. Tuollainen pienikin matka piristää kivasti arkea. Kiva lukeakin matkasta,kiitos. Söpöjä kisuleita.

4. Olipa teillä kiva reissu, kiitos matkakertomuksesta! Ja niin mukava yllätys syntymäpäiväsankarille, reissu oli varmaan antoisa molemmille osapuolille:)

5. Tuota vehreyttä saamme pienen tovin vielä odottaa.
    Olipa mukava lukea matkakertomustasi kuvien kera.

6. Voi kun teillä on ollut ihana reissu. Ja mitkä maisemat.
    Kun itse täällä mökkihöperönä kesää vietän on mukavaa nähdä edes kuvin toisten reissuja :)

7. Matkanne kuulosti tosi hienolta. Kauniita kuvia! Onnea puolisollesi näin jälkikäteen! Ihana tuo kakluuni.